Els nivells de prevenció Secundària i Terciària es desenvolupen paral·lelament. De fet, es tracta d’una aproximació multinivell, on treballarem individualment amb els alumnes directament implicats, en petit grup, i amb tot el grup classe. També amb el professorat i les famílies.
En la prevenció Secundària farem actuacions en relació al Centre, a l’Aula i a l’Alumnat:
Prendre consciència i definir el fenomen i posicionar-se públicament i clarament en contra de qualsevol forma de maltractament. El professorat, el personal no docent, l’alumnat i les famílies han d’estar sensibilitzats per saber reconèixer les situacions de risc.
Disposar de protocols d’actuació clars i pràctics i canals d’intervenció que contemplin l’actuació dintre del centre i la coordinació amb d’altres agents de l’entorn (Lleure, Serveis Socials, Policia…).
Aplicar programes genèrics de prevenció de l’assetjament en la comunitat educativa: professorat, personal no docent, alumnat, i famílies,
Activitats de tutoria en el grup dels alumnes implicats (mínim de 4 a 6 sessions), per explorar el fenomen i tractar-lo en la seva dimensió social, amb l’objectiu de:
- Mostrar el rebuig dels adults per aquestes accions
- Sensibilitzar els alumnes de la gravetat de la situació
- Modificar els rols i els patrons de reacció davant les situacions d’intimidació.
Seguint la Proposta d’intervenció a l’aula que s’exposa a continuació.
Seguiment individualitzat de l’alumnat en situació de risc o més vulnerable.
Proposta d’intervenció a l’aula
En les sessions següents explorem el fenomen del maltractament amb tota la classe (videos curts, guies…) per tal de “ventilar” les emocions i els tabús al voltant d’aquest tema evitant parlar, de moment, del que passa a classe. En la darrera sessió, un cop s’ha parlat abastament de l’assetjament (emocions, atribucions, falses creences, dinàmiques de grup, implicacions legals…), es tractarà de facilitar que el grup trobi solucions al que està passant a l’aula arribant a uns acords de convivència.
Iniciem la intervenció Secundària administrant el qüestionari CESC per tal d’obtenir el mapa relacional de l’aula, i detectar els punts forts i els punts febles. Obtindrem els perfils de risc i els alumnes amb els quals treballar individualment. També els alumnes prosocials, que motivarem per tal de crear xarxes de suport i reestructurar les relacions entre els alumnes del grup.
Paral·lelament, treballem en petits grups i individualment en el que ja seria la Prevenció Terciària.