Ciberbullying

El ciberassetjament escolar o ciberbullying és una forma concreta de ciberassetjament, en la que únicament hi ha menors implicats. Constitueix una realitat que afecta principalment a adolescents, amb una incidència creixent.

Es pot definir com un “dany intencionat i repetit infringit per un menor -o un grup de menors-, envers un altre menor, mitjançant l’ús d’ordinador, telèfon mòbil o altres tecnologies digitals” (Hinduja i Patchin, 2014).

Característiques

  • Anonimat (que facilita la desinhibició, la desconnexió moral,…).
  • Sensació d’impunitat
  • Minimització del dany causat a la víctima
  • Asincronia (es pot realitzar en qualsevol moment i sense un lligam temporal)
  • Ràpida distribució de continguts
  • Facilitat per adoptar rols ficticis
  • Manca absoluta de referents morals
  • La víctima rarament denuncia (per no perdre privilegis d’ús)

Conductes

  • Amenaces directes
  • Robatori de contrasenyes, suplantació d’identitat
  • Publicaciones ofensives en blogs, fotologs…
  • Ús o creació de webs amb contenidos denigrants
  • Enviament de fotografies o videos per email, MMS, WhatsApp
  • Enquestas a Internet amb voluntat ofensiva
  • Exclusió o vexacions en els Jocs multiusuari
  • Enviament de virus, programas brossa…

Fenòmens vinculats

Sexting: Difusió o publicació d’imatges o videos de tipus sexual, produïts pel propi remitent.

Stalking: Persecució envers una persona, a vegades amb motivació sexual, vinculat a les relacions de parella. Si intervé un adult parlem de Grooming.

Outing: Fer pública l’homosexualitat d’algú. Compartir informació confidencial d’algú amb terceres persones.

Happy slapping: Enregistrament d’imatges d’agressions que es pengen a la xarxa. Combina agressió online i offline.

 

Què podem fer des de l’escola per prevenir l’assetjament cibernètic ?

  • Avaluar exhaustivament el problema. Qüestionaris per valorar-ne l’abast, el moment on pot tenir lloc, els mitjans digitals que s’utilitzen,…
  • Oferir formació al professorat sobre el ciberassetjament.
  • Definir què és el ciberbullying (dedicar un temps de classe al tema)
  • Elaborar unes normes i una política clara al respecte
  • Animar als alumnes a que informin dels casos d’assetjament cibernètic. Donar-los eines de seguretat informàtica.
  • Informar les famílies dels recursos existents
  • Incloure aquests aspectes en els programes de tutoria entre iguals
  • Estar en contacte amb els agents de proximitat
No t’enredis a la xarxa  Material per treballar amb els alumnes

Protocol de prevenció, detecció i intervenció, enfront el ciberassetjament entre iguals (Dep. d’Educació, Generalitat de Catalunya)

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal que tinguis la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, cliqui a l'enllaç per a més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies