El ciberassetjament escolar o ciberbullying és una forma concreta de ciberassetjament, en la que únicament hi ha menors implicats. Constitueix una realitat que afecta principalment a adolescents, amb una incidència creixent.
Es pot definir com un “dany intencionat i repetit infringit per un menor -o un grup de menors-, envers un altre menor, mitjançant l’ús d’ordinador, telèfon mòbil o altres tecnologies digitals” (Hinduja i Patchin, 2014).
Característiques
- Anonimat (que facilita la desinhibició, la desconnexió moral,…).
- Sensació d’impunitat
- Minimització del dany causat a la víctima
- Asincronia (es pot realitzar en qualsevol moment i sense un lligam temporal)
- Ràpida distribució de continguts
- Facilitat per adoptar rols ficticis
- Manca absoluta de referents morals
- La víctima rarament denuncia (per no perdre privilegis d’ús)
Conductes
- Amenaces directes
- Robatori de contrasenyes, suplantació d’identitat
- Publicaciones ofensives en blogs, fotologs…
- Ús o creació de webs amb contenidos denigrants
- Enviament de fotografies o videos per email, MMS, WhatsApp
- Enquestas a Internet amb voluntat ofensiva
- Exclusió o vexacions en els Jocs multiusuari
- Enviament de virus, programas brossa…
Fenòmens vinculats
Sexting: Difusió o publicació d’imatges o videos de tipus sexual, produïts pel propi remitent.
Stalking: Persecució envers una persona, a vegades amb motivació sexual, vinculat a les relacions de parella. Si intervé un adult parlem de Grooming.
Outing: Fer pública l’homosexualitat d’algú. Compartir informació confidencial d’algú amb terceres persones.
Happy slapping: Enregistrament d’imatges d’agressions que es pengen a la xarxa. Combina agressió online i offline.
Què podem fer des de l’escola per prevenir l’assetjament cibernètic ?
- Avaluar exhaustivament el problema. Qüestionaris per valorar-ne l’abast, el moment on pot tenir lloc, els mitjans digitals que s’utilitzen,…
- Oferir formació al professorat sobre el ciberassetjament.
- Definir què és el ciberbullying (dedicar un temps de classe al tema)
- Elaborar unes normes i una política clara al respecte
- Animar als alumnes a que informin dels casos d’assetjament cibernètic. Donar-los eines de seguretat informàtica.
- Informar les famílies dels recursos existents
- Incloure aquests aspectes en els programes de tutoria entre iguals
- Estar en contacte amb els agents de proximitat
Protocol de prevenció, detecció i intervenció, enfront el ciberassetjament entre iguals (Dep. d’Educació, Generalitat de Catalunya)