Ciberbullying

El ciberassetjament escolar o ciberbullying és una forma concreta de ciberassetjament, en la que únicament hi ha menors implicats. Constitueix una realitat que afecta principalment a adolescents, amb una incidència creixent.

Es pot definir com un “dany intencionat i repetit infringit per un menor -o un grup de menors-, envers un altre menor, mitjançant l’ús d’ordinador, telèfon mòbil o altres tecnologies digitals” (Hinduja i Patchin, 2014).

Característiques

  • Anonimat (que facilita la desinhibició, la desconnexió moral,…).
  • Sensació d’impunitat
  • Minimització del dany causat a la víctima
  • Asincronia (es pot realitzar en qualsevol moment i sense un lligam temporal)
  • Ràpida distribució de continguts
  • Facilitat per adoptar rols ficticis
  • Manca absoluta de referents morals
  • La víctima rarament denuncia (per no perdre privilegis d’ús)

Conductes

  • Amenaces directes
  • Robatori de contrasenyes, suplantació d’identitat
  • Publicaciones ofensives en blogs, fotologs…
  • Ús o creació de webs amb contenidos denigrants
  • Enviament de fotografies o videos per email, MMS, WhatsApp
  • Enquestas a Internet amb voluntat ofensiva
  • Exclusió o vexacions en els Jocs multiusuari
  • Enviament de virus, programas brossa…

Fenòmens vinculats

Sexting: Difusió o publicació d’imatges o videos de tipus sexual, produïts pel propi remitent.

Stalking: Persecució envers una persona, a vegades amb motivació sexual, vinculat a les relacions de parella. Si intervé un adult parlem de Grooming.

Outing: Fer pública l’homosexualitat d’algú. Compartir informació confidencial d’algú amb terceres persones.

Happy slapping: Enregistrament d’imatges d’agressions que es pengen a la xarxa. Combina agressió online i offline.

 

Què podem fer des de l’escola per prevenir l’assetjament cibernètic ?

  • Avaluar exhaustivament el problema. Qüestionaris per valorar-ne l’abast, el moment on pot tenir lloc, els mitjans digitals que s’utilitzen,…
  • Oferir formació al professorat sobre el ciberassetjament.
  • Definir què és el ciberbullying (dedicar un temps de classe al tema)
  • Elaborar unes normes i una política clara al respecte
  • Animar als alumnes a que informin dels casos d’assetjament cibernètic. Donar-los eines de seguretat informàtica.
  • Informar els pares dels recursos existents
  • Incloure aquests aspectes en els programes de tutoria entre iguals
  • Estar en contacte amb els agents de proximitat
No t’enredis a la xarxa  Material per treballar amb els alumnes

Protocol de prevenció, detecció i intervenció, enfront el ciberassetjament entre iguals (Dep. d’Ensenyament, Generalitat de Catalunya)

Troba’ns a les Xarxes Socials

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal que tinguis la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, cliqui a l'enllaç per a més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies