Signes d’alerta

Individuals

y3ha0zjrja

A l’escola són objecte de burles, bromes desagradables, els anomenen amb malnoms, els insulten, els molesten, a vegades són ignorats, sovint estan implicats en discussions i baralles en les que es troben indefensos i sempre acaben perdent; en el joc són els últims en ser triats, al pati solen quedar-se a prop del mestre, no tenen gaires amics…

A classe tenen dificultat per parlar, donen una impressió d’inseguretat i/o d’ansietat, tenen un aspecte contrariat i trist, presenten un deteriorament gradual del rendiment escolar…

A casa: tornen a casa amb la roba trencada, amb els llibres fets malbé, han “perdut” objectes i/o diners, demanen que els acompanyin a l’escola o no hi volen anar, fan conductes d’evitació de determinats llocs, determinats dies o classes…, fan camins il·lògics per anar a l’escola, no els conviden a casa dels companys, tenen malsons, trastorns psicosomàtics, senyals de cops i esgarrinxades, canvis d’humor sobtats…

Col·lectius

A vegades el maltractament apunta a grups concrets que presenten trets diferencials ètnics, culturals o d’un altre tipus (bullying racista, homòfob, sexista…). D’altres vegades l’abús de poder i el maltractament són la forma habitual de relació entre els alumnes, tot i que no apuntin permanentment a la mateixa o les mateixes persones. Això no seria bullying però indicaria un deteriorament generalitzat del clima de convivència que caldria millorar.

En ambdós casos sempre representa un entorpiment del desenvolupament de l’activitat a l’aula, al treball dels altres companys i al treball del professorat. Afecta el compliment de les finalitats, les relacions i els processos d’ensenyament-aprenentatge en el seu nivell més bàsic.

L’aparició freqüent de graffitis insultant alumnes o grups d’alumnes, l’ús habitual de malnoms, situacions d’exclusió social, dificultats d’atenció generalitzats i baixos resultats acadèmics, distanciament envers els adults i manca de capacitat de gestió i resolució de conflictes, entre d’altres, són indicadors d’aquestes situacions.

 

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal que tinguis la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, cliqui a l'enllaç per a més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies