Prevenció Terciària

En casos cronificats d’assetjament on, per definició hi ha un desequilibri important de forces, cal actuar amb un procediment altament estructurat que asseguri que s’aturarà el maltractament i que la seguretat de la víctima queda garantida. No hi ha dos casos iguals i cada situació presenta aspectes i necessitats diverses, de la mateixa manera que els recursos de que disposa cada persona i cada institució també són diferents.

Tot i això el procediment d’intervenció es fonamenta en un enfoc no culpabilitzador, característic de les practiques restauratives i essencial per afrontar qualsevol situació de maltractament. Més que posar l’èmfasi en buscar el culpable ens centrem en la resolució de la situació, buscar què pot aportar cadascú per arribar a un pacte de convivència. Això no eximeix de la responsabilitat que se’n derivi.

Paral·lelament a les activitats que duem a terme en el gran grup, descrites en la Prevenció Secundària, treballarem amb els alumnes protagonistes (nominats en el CESC) individualment i en petit grup.

Fem entrevistes individuals amb els presumptes agressors i després amb la presumpta víctima, seguint el procediment establert en el Shared Concern Method (SCm) d’Anatol Pikas. És un mètode de mediació terapèutica que tracta de reindividualitzar els membres del grup i retornar-los la seva responsabilitat.

Quan el desequilibri de poder entre les parts és acusat, com en una situació de bullying, la mediació escolar no es pot aplicar, però si la mediació terapèutica, que presenta diferències significatives respecte la primera.

Fem un treball en petit grup seguint el mètode de B. Maines i  G. Robinson (Support Group Method) amb el doble objectiu de restar suports a l’agressor i augmentar la xarxa de suport de la víctima. Si s’escau aplicarem tècniques de reforçament de la víctima. Paral·lelament, i des del primer moment, treballem amb les famílies per obtenir el seu recolzament i establir acords de col·laboració.

Finalment portem un seguiment dels incidents amb registre escrit i observacions repetides per veure els canvis temporals de les conductes i verificar que no continua la situació de maltractament.

Observem els punts forts i les limitacions dels diversos mètodes emprats en aquesta fase:

Tornar a la Prevenció Secundària

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal que tinguis la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, cliqui a l'enllaç per a més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies