Escoles

La única manera de combatre el maltractament és la cooperació entre tots els que hi estan implicats: mestres i professors, famílies, alumnes, personal no docent…

Projecte de Convivència

Una proposta global, dintre del Projecte de Convivència, hauria de contemplar l’actuació a tres nivells:

Prevenció primària: actuacions genèriques adreçades a millorar la convivència, prevenir la conflictivitat i evitar l’aparició del fenomen.

Prevenció secundària: quan es detecten situacions inicials de maltractament, per evitar-ne la consolidació.

Vegeu Intervenció

Prevenció terciària: quan es tracta de situacions consolidades, adreçada a minimitzar l’impacte sobre els implicats.

Vegeu Intervenció

Àmbits d’actuació en la Prevenció Primària

Àmbit OrganitzatiuÀmbit CurricularÀmbit Metodològic

Gestionar democràticament el centre fomentant la participació, establint canals d’informació, consensuant les decisions, establint mecanismes de revisió, buscant la coherència i el sentit en les actuacions i activitats.

Utilitzar un codi disciplinari positiu, amb poques normes i clares, consensuades i fetes públiques, i aplicar-lo de manera consistent (sempre i a tothom).

Avaluar mitjançant qüestionaris el clima d’aula i de centre, identificar els punts forts i els punts febles i dissenyar les estratègies d’intervenció més adients a cada cas.

Millorar l’ecosistema de l’escola, fer més agradables les aules i els espais comuns, crear zones més atractives d’oci…

Intensificar el control de les zones de risc (patis, menjador, canvis d’aula, passadissos…)

Contemplar en el currículum, i des de l’Ed. Infantil, el tractament rigorós i sistemàtic de l’educació sòcio-emocional amb programes que impregnin totes les activitats quotidianes i permetin educar des de l’emocionalitat (competència social, respecte per les diferencies personals, valors, resolució alternativa de conflictes…). 

Dotar d’eines al professorat per treballar la gestió de les emocions (especialment la consciència i la regulació emocional). L’autoregulació és una habilitat clau en la promoció d’unes relacions interpersonals positives. 

Integrar en el funcionament del centre la mediació escolar i els sistemes de resolució alternativa de conflictes com a eina per afrontar i resoldre els conflictes pacíficament i per la via del diàleg.

Fomentar el treball (i treballar) en grups cooperatius com una metodologia que permet practicar i aprendre a fons els beneficis de la convivència pacífica i democràtica. El treball per projectes, àmbits

Potenciar els sistemes d’ajuda entre iguals amb totes les modalitats de tutoria entre iguals (company-tutor, company lector, cercle d’amics, alumnes ajudants…), així com les activitats internivells…), per tal de crear un marc en el qual els alumnes poden resoldre un bon nombre de temes i millorar el clima de centre.

Millorar la gestió d’aula per tal de crear un clima adequat de relacions positives, i facilitar el benestar i la implicació dels alumnes en el procés d’aprenentatge.

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal que tinguis la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, cliqui a l'enllaç per a més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies